Isnin, 28 Februari 2011

madu

MADU YAMAN ADALAH MADU TERBAIK DUNIA YANG MASYHUR DI TANAH ARAB DAN SELURUH DUNIA DENGAN HARGANYA YANG MAHAL….KENAPA??????!!!!!!!

DIANTARA JAWAPANNYA IALAH:

YEMEN adalah sebuah Negara yang jarang hujan dan madunya pekat dan likat kerana tidak bercampur dengan air hujan. Madu YEMEN berupaya meningkatkan penyuburan bagi lelaki dan wanita,merawat perbagai jenis Penyakit dan mencerdaskan minda dengan izin Allah.

Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia.
Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit)

Kemudian makanlah dari buah-buahan dan laluilah jalan tuhanmu yang telah dimudahkan bagimu. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang berbeza-beza warnanya, didalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah s.w.t) bagi orang-orang yang berfikir.”
(surah An-Nahl ayat 68-69)

Sabda Rasulullah S.A.W:
“Bagi kamu itu dua penawar iaitu : Madu dan Al-Quran.”

Berkata Aisyah R.A :
“Madu merupakan minuman yang paling digemari oleh Rasulullah s.a.w”

Dan berkata Abdullah bin Mas’us R.A :
“Madu adalah penawar bagi segala penyakit dan Al-Quran adalah penawar bagi hati.”

Kelainan madu Yaman :
*Yaman Negara yang kurang hujan yang menyebabkan tiada percampuran diantara air dengan madu
*Kemasyhuran sejak turun-temurun.
*Salah satu madu yang dieksport ke merata Negara terutama Negara-negara Eropah dan Negara-negara Arab.
*Lebih pekat dari madu Negara lain.
*Penawar untuk perbagai penyakit (semua penyakit dalaman)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan